

Auta 1.9 TDI należą do jednych z popularniejszych wśród polskich kierowców. Można je spotkać w starszych samochodach z silnikiem diesla takich jak np. Audi 80 czy VW Golf III, uchodzących za bezawaryjne lub tanie w naprawie. Ze względów konstrukcyjnych tylko niektóre z nich można poddać chip tuningowi. Pokazujemy specyfikę chip tuningu w tego typu autach.
Auta 1.9 TDI kwalifikujące się do chip tuningu
W przypadku wyjątkowo wiekowych modeli VW, Audi, Skody czy Seata wykonanie chip tuningu będzie niemożliwe ze względu na brak elektroniki. Ograniczenia pod tym względem nie dotyczą nowszych samochodów z silnikiem 1.9 TDI. W praktyce są to auta produkowane od początku lat 90. Warto jednak uwzględnić poprawkę na roczniki wyprodukowane po 2009 roku, z fabrycznie montowaną blokadą uniemożliwiającą zmianę oprogramowania.
Data produkcji auta ma wpływ na rodzaj metody chip tuningu, a właściwie stopnia jej skomplikowania. W starszych samochodach zabieg wymaga wykonania większej liczby czynności i wiąże się z wylutowaniem pamięci sterownika silnika. Następnie trzeba ją odczytać, zmodyfikować o dane dotyczące ciśnienia wtrysku paliwa oraz jego dawki i ponownie wgrać. Zmodyfikowany sterownik na koniec trzeba przylutować.
W nowszych modelach operacja chip tuningu sprowadza się do podłączenia sterownika przez złącze VAG do komputera diagnostycznego. Często jednak konieczne jest też ominięcie fabrycznych blokad.
Przebieg chip tuningu w silnikach 1.9 TDI
W ramach wykonania chip tuningu samochodu z silnikiem 1.9 TDI konieczne są:
- ustalenie stanu silnika i wykonanie prób dynamicznych, podczas których trzeba określić korekcję w cylindrach, sprawność turbosprężarki i przepływomierza powietrza,
- badanie na hamowni podwoziowej, które pokazuje moc i moment obrotowy,
- wgranie odpowiedniego oprogramowania. Tutaj zaleca się stosowanie indywidualnych programów przygotowanych dla danego samochodu,
- ewentualna zmiana ustawień skrzyni biegów w przypadku aut posiadających automatyczne skrzynie biegów.
Najlepsze efekty chip tuning pozwala osiągnąć w egzemplarzach z turbodoładowaniem. Tutaj możliwy jest wzrost mocy średnio o 30 KM, a momentu obrotowego o 60 Nm. Zauważa się też wzrost dynamiki jazdy i poprawę elastyczności jednostki napędowej.
Chip tuning aut z silnikiem 1.9 TDI, podobnie jak w pozostałych modelach samochodów, wymaga ostrożności, wiedzy i profesjonalnego sprzętu. Zbytnie zwiększenie mocy z pomocą przypadkowego oprogramowania może spowodować poważne uszkodzenia silnika. Wybierając warsztat dla chip tuningu auta, kierujmy się przede wszystkim jego renomą a nie cennikiem.
Więcej informacji o chip tuningu na stronie car-soft.eu